Omgangsvormen en vertrouwenspersoon HV MIC
HV MIC wil zorgdragen voor een veilige sportomgeving. Je wilt tenslotte een omgeving creëren waarin sporters volop tot hun recht komen. Daarbij hoort dat je maatregelen neemt om ongewenst gedrag, in alle verschijningsvormen, te voorkomen. Daarnaast dienen we voorbereid te zijn om adequaat om te gaan met de gevolgen indien het toch gebeurt.
Ongewenst gedrag
Onder ongewenst gedrag wordt verstaan:
Uitgangspunten
Het bestrijden en voorkomen van ongewenst gedrag is een onderdeel van het sociale beleid van HV MIC. Alle vormen van ongewenst gedrag worden beschouwd als een schending van de integriteit van leden of vrijwilligers. Alle leden en vrijwilligers hebben de verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren aan het voorkomen van ongewenst gedrag. Bestuursleden en kader dienen zich kritisch op te stellen tegenover verschijnselen die ongewenst gedrag zouden kunnen veroorzaken en dienen hier tegen op te treden. Het bestuur is eindverantwoordelijk voor het voorkomen van ongewenst gedrag.
Vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt binnen HV MIC voor iedereen die te maken heeft met ongewenst gedrag of een klacht heeft over een ander lid, en hier met iemand over wil praten.
Waarom een vertrouwenspersoon?
Het ontbreken van een luisterend oor of iemand die raad geeft, kan een situatie extra moeilijk maken. Bij gebrek aan een aanspreekpunt kunnen slachtoffers afzien van het melden van hun klacht. Op die manier kunnen ongewenste en pijnlijke situaties blijven voortbestaan. Om deze reden heeft HV MIC besloten een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Vertrouwenspersonen worden aangesteld om de sociale veiligheid binnen het verenigingsleven te bevorderen. Ze zijn er voor leden die met hun probleem niet naar het bestuur willen, kunnen of mogen stappen. Vertrouwenspersonen kunnen het bestuur adviseren rondom sociale veiligheid en fungeren als aanspreekpunt voor zowel melders als beschuldigden.
Wat is sociale veiligheid?
Onder sociale veiligheid valt onder andere de vrijheid om te zeggen wat je wil zeggen, degene te zijn die je bent, niet iets onder dwang hoeven doen, gedragsregels etc. Dit zijn zaken die je kunt creëren en waar het bestuur zelf het goede voorbeeld in kan (en moet) geven.
Taken vertrouwenspersoon
Binnen HV MIC heeft de vertrouwenspersoon de volgende taken:
Eerste aanspreekpunt
Wanneer er door een lid contact wordt gezocht met de vertrouwenspersoon, wordt er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt. Tijdens de afspraak legt de vertrouwenspersoon uit wat de melder van hem/haar kan verwachten. Daarnaast kan de melder zijn/haar verhaal doen. De vertrouwenspersoon behandelt deze informatie vertrouwelijk. Nadat de vertrouwenspersoon een goed beeld heeft gekregen van de situatie die de melder heeft voorgelegd, zal de vertrouwenspersoon de mogelijke vervolgstappen met de melder bespreken. Mogelijke vervolgstappen zijn:
De vertrouwenspersoon zal niet zelf inhoudelijk de klacht behandelen, maar met de melder de weg naar een goede oplossing proberen te zoeken.
De vertrouwenspersoon kan het bestuur van HV MIC in kennis stellen van het feit dat er melding is gemaakt van ongewenst gedrag, maar brengt alleen met toestemming van de betrokkene inhoudelijk rapport uit bij het bestuur van de gemelde kwestie.
Bereikbaarheid van de vertrouwenscontactpersoon gaat via mail: vchvmic@gmail.com
Aanstellingsbeleid nieuwe vrijwilligers
Bij de werving en aanstelling van nieuwe vrijwilligers (bestuur, trainer, coach, begeleider) doorloopt HV MIC de volgende stappen:
Een VOG is een verklaring van het ministerie van Veiligheid en Justitie waaruit blijkt dat iemand geen strafblad heeft of dat het strafblad geen bezwaar vormt voor het uitoefenen van een bepaalde functie.
Algemene omgangsvormen / gedragsregels
Trainers, coaches en begeleiders
Meer informatie